انتخابات پارلمانی در هاله یی از تقلب و بی امنیتی
خجسته الهام خجسته الهام

روز 27 سنبله روزی بود که همه مردم افغانستان انتظار آنرا داشتند تا سرنوشت خود را رقم بزنند. بالاخره این روز فرا رسید و روز شنبه انتخابات در یک فضای بظاهر آرام و مطمئین برگزار شد. جنرال ظاهر عظیمی سخنگوی وزارت دفاع و سعید انصاری سخنگوی ریاست عمومی امنیت ملی در یک نشست خبری اظهار داشتند که انتخابات در یک فضای امن برگذار خواهد شد. ولی با وجود این 21نفر از رای دهنده گان غیر نظامی جانهای خود را از دست دادند و 46نفر دیگر به شدت مجروح شدند. در هر حال با وجود امنیت نسبی، مشکلات دیگر درین روند دیده شد، مثلا کارت های رأی دهی به شکل منظم نشانی نمیشد، زیرا سوراخ کننده ها به درستی کار نمیکردند و رنگها نیز پاک شونده بودند و در عین حال چند مورد استفاده از کارتهای جعلی نیز وجود داشت که شفافیت انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان را زیر شعاع قرار داده بود.

در انتخابات سال 1389 افغانستان به تعداد 2556 نفر مرد و زن خود را برای 249 کرسی های پارلمان کاندید کرده بودند که از ان جمله فقط 10% میتوانند به آن راه پیدا کنند و 90% دیگر ازین مبارزه ناکام بدر خواهند آمد.

درین دور از انتخابات سه لک و ده هزار و سی نفر ناظر از طرف نامزدان گماشته شده بودند ولی با وجود اینهمه تقلبات گسترده در سایت های رای دهی به نظر رسیده است که موجودیت کارتهای تقلبی را میتوان از عمده ترین این مشکلات عنوان کرد.

گفتنی است که در این دور به گمان اغلب کسانی به پارلمان راه خواهند یافت که بیشتر پول بمصرف رسانیده، شناخت قوی در رده های بالای دولتی اعم از حکومتی، ارگانهای امنیتی و همچنان تنظیمی دارند.یعنی زور، سلاح و پول معیار اصلی راه یافتن ره پارلمان است، نه برنامه های کمک کننده برای برون رفت از مشکلات کنونی کشور.


September 21st, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها